All in One Seo Pack – najlepszy plugin WordPress

Ten dodatek rozbudowujący możliwości SEO WordPressa jest pierwszym jakiego używałem, dlatego mam do niego duży sentyment. Jest to jednocześnie jeden z najstarszych i najlepszych kombajnów do pozycjonowania blogów WordPress, ponieważ zawiera naprawdę wszystkie funkcjonalności jakie są niezbędne aby przeprowadzić wewnętrzną optymalizację strony głównej, stałego kodu i podstron WP – stron i wpisów. Jest też dostępna w wersji polskiej, jednak tylko niektóre, stare funkcje są tłumaczone. Oczywiście, jest całkowicie bezpłatna i może być pobrana z repozytorium WordPress. A teraz najlepsza o niej rzecz: ten dodatek został stworzony przez  weterana Marine Corps Michaela Torberta, mocne nie? Wtyczka napisana przez amerykańskiego marines strzelającego do Talibów nie może być słaba. W końcu SEO to też wojna.

Jeżeli jednak korzystasz z niej tylko dla efektów pozycjonowania i chcesz dowiedzieć się więcej, przeczytaj ten poradnik, w którym przedstawię jak w praktyce skonfigurować All In One Seo Pack – posiada on wiele zaawansowanych ustawień, ale jeżeli nie wiesz co w nich zmienić, to możesz nawet zaszkodzić stronie.

Instalacja i aktywacja

Instalacja jest zupełnie standardowa i działa podobnie jak instalacja szablonu WordPress. Pobieramy ją korzystając z menu Wtyczki – Dodaj nową, a następnie aktywujemy. Po prawidłowej instalacji, na belce u góry ekranu ukaże się nam dodatkowy moduł SEO, w który klikamy aby ją konfigurować.

instalacja-all-in-one seo

Ustawienia ogólne:

ogolne

Uwielbiam ten plugin i chcę wspomóc go finansowo: Klikając w tym miejscu, możesz przekazać dobrowolną wpłatę na stowarzyszenie weteranów Marines (serio),

Kanoniczne adresy URL: Domyślnie ta opcja powinna pozostać zaznaczona, ponieważ włącza obsługę tzw. canonicali, wykorzystywanych do informowania Google o różnych wersjach strony z tą samą treścią.

No Pagination for Canonical URLs: Zaznaczenie tej opcji spowoduje ustawienie pierwszej strony wszystkich wpisów i stron paginowanych (dzielonych na części – dostępne tylko w niektórych szablonach i generalnie nieużywane) jako kanoniczną. Jeżeli po przeczytaniu tego nie wiesz dalej do czego to służy, oznacza to, że nie musisz nic zmieniać.

Use Original Title: Ta opcja powinna być wyłączona, jeżeli używasz tej wtyczki do ustawienia Title i Description strony głównej. Możesz chcieć ją włączyć, na przykład jeżeli masz już ustawione te parametry z poziomu Ustawień szablonów WordPressa. Jeżeli nie jesteś pewien, po ustawieniu tagów meta sprawdź w kodzie jakie właściwie meta description i title są wyświetlane. W bardzo rzadkich wypadkach możesz również natrafić na konflikt, wynikający z użycia innego pluginu lub szablonu – wówczas także powinieneś włączyć tą opcję, czyli używać oryginalnych ustawień WordPress.

Log ważnych zdarzeń: Możesz zaznaczyć tą opcje, aby logować błędy pluginu – jednak nigdy nie miałem potrzeby korzystać z tej funkcji. Logi zapisywane są w formie plików tekstowych w katalogu wtyczki na serwerze.

Ustawienia strony głównej:

ustawienia strony głównej

Tutaj wpiszesz Meta Title, Description i Keywords. Ogólne, zalecane przeze mnie wartości to 55 znaków Title, 150 znaków Description i 0 znaków Keywords – ten znacznik nie jest już używany przez wyszukiwarki. Oczywiście tytuł i opis muszą być sensownie i czytelnie skomponowane przede wszystkim dla użytkownika.

Ustawienia słów kluczowych

ustawienia słów kluczowych

Powszechnie wiadomo, że słowa kluczowe nie mają już znaczenia dla wyszukiwarek – możesz i powinieneś wyłączyć tą funkcję – jej używanie ostatni raz miało sens kilka lat temu.

Ustawienia tytułów

To z kolei bardzo ważny element optymalizacji strony. Wpływają one na wartość – format parametru Title dla stron innych niż strona główna. Tytuły definiujesz pojedynczo dla każdej strony i wpisu, ale tutaj dodatkowo możesz określić stałe dodatki do tych nazw. Przykładowo:

%category_title% | SEO Odwyk – oznacza, że do każdego meta title kategorii dodawany będzie sufiks ” | SEO Odwyk”.

W ten sposób uzupełnisz formaty wszystkich typów podstron na Twoim blogu. Jeżeli nie masz na to dobrego pomysłu, zostaw tutaj domyślne wartości – są one prawidłowo skonfigurowane i wystarczą dla 95% blogów. Dodatkowo możesz tu „kapitalizować” tytuły, czyli zmieniać pierwszą literę na tytułu na dużą.

ustawienia-tytulow

Weryfikacja narzędzi dla webmasterów

weryfikacja

Te trzy pola służą do wpisania tagów weryfikacyjnych stron w Narzędziach Google i Bing dla Webmasterów oraz weryfikacji własności strony Pinterest. W większości przypadków nie będziesz z tego korzystać i pozostaw te pola puste, ponieważ weryfikacja Google Webmaster Tools następuje przez powiązanie z kontem Analytics, a dwa pozostałe są wśród polskich stron rzadko używane.

Ustawienia Google

ustawienia Google

Google Plus Default Profile: Wpisz tu nazwę profili Google+, oczywiście jeżeli taki prowadzisz dla strony.

Disable Google Plus Profile: Zaznaczenie opcji wyłącza profil Google+ na stronie.

Advanced Authorship Options: Pozwala włączyć tagi własności artykułów dla wybranych typów stron. Nie będziesz z tego już korzystał, ponieważ Google zrezygnowało już całkowicie z wyświetlania własności artykułów i zdjęcia autora w wynikach wyszukiwania – obecnie ta opcja nie ma więc znaczenia.

Connect With Google Analytics: Możesz udostępnić stronę przez API dla Google Analytics, ale zamiast tego, ze względów bezpieczeństwa powinieneś skorzystać z kolejnej opcji, którą jest:

Google Analytics ID: Tutaj wpisz numer identyfikacyjny Twojego konta Google – nie cały kod jaki będzie wyświetlany na stronie, a jedynie Twój identyfikator w postaci UA-XXXXXXXX. Wygeneruje to automatycznie na każdej podstronie prawidłowy kod śledzenia Google Analytics i spośród wielu metod dodania go do strony, w tym przez dodatkowe pluginy, ta jest najlepsza i najprostsza.

Ustawienia noindex

Parametr noindex służy do ustawienia zakazu indeksowania wybranych podstron w wyszukiwarkach. Zwróć uwagę, że jest to tylko dyrektywa, a nie automatyczne wyindeksowanie i przeglądarki mogą w różnym stopniu się do niego stosować. Powinieneś unikać noindex jak tylko się da – nieprawidłowe użycie popsuje pozycje strony, a nie ma obecnie możliwości kierowania tzw. link juicem aby indeksować tylko wybrane strony, które będą miały największą moc. Jeżeli nie chcesz aby jakaś strona znajdowała się w Google – po prostu jej nie udostępniaj, albo usuń ją z poziomu robots.txt. Jedyne strone jakie wartoby wyindeksować to te o bardzo niskiej wartości – na przykład zaindeksowane wyniki wyszukiwania wewnątrz witryny – ale te i podobne strony określane są przez canonical, który ustawiłeś na początku konfiguracji i nie szkodzą jako duplicate content.

Ustawienia zaawansowane

Tutaj znajdziesz wszystkie dodatkowe opcje, które do tej pory nie mieściły się w żadnej z kategorii:

Ustawienia zaawansowane

Automatycznie generuj opis: Zaznaczenie tej opcji oznacza, że jeżeli nie wpiszesz meta description we wpisie lub w stronie, zostanie on automatycznie wygenerowany z treści postu (pierwsze 150 znaków). Opcja ta powinna być odznaczona, a opis zawsze indywidualnie napisany do każdej podstrony.

Run shortcodes in autogenerated descriptions: Jeżeli już zdecydujesz się na generowanie opisów, zaznaczenie tej opcji sprawi, że shortcody będą uruchamiane w opisie. Oczywiście opcja ta powinna być odznaczona, ponieważ może wprowadzić dużo problemów, ponieważ shortcody mogą generować tabele, formularze i inne elementy które oczywiście nie powinny się znajdować w znacznikach meta.

Remove descriptions for paginated pages: Usuwa meta opisy z paginowanych stron.

Never shorten long descriptions: Opisy są automatycznie skracane do 160 znaków. Jeżeli chcesz żeby tak nie było, odznacz tą opcję. W praktyce, powinieneś zawsze zadbać o to, aby opis do każdej strony nie przekraczał tej liczby znaków.

Wyklucz strony: Może się zdarzyć, że w domenie, na tym samym WordPressie masz dodatkowe usługi, które same z siebie generują znaczniki na potrzeby SEO, na przykład forum Buddypress, w podkatalogu /forum. W takim przypadku powinieneś zaznaczyć wszystkie podstrony które nie powinny być dostępne dla tego pluginu.

Dodatkowe tagi meta: Możesz tu wpisać jakieś inne tagi, ale generalnie nie są one używane przez Google.

Additional headers: Tu możesz wpisać dowolne dodatkowe nagłówki, wyświetlające się wewnątrz znacznika <head>. Możesz tutaj dodać na przykład tagi weryfikacyjne do zewnętrznych serwisów, innych niż wymienione już Google Webmaster Tools.

Na koniec

Istnieje wiele innych pluginów SEO, a obecnie najpopularniejszy jest Yoast – nie posiada on jednak innych funkcji które mogłyby jeszcze bardziej rozbudować funkcjonalność SEO bloga. Dodaj do tego unikalne teksty wysokiej jakości i dzięki wtyczce możesz uznać swoją stronę za 100% zoptymalizowaną. Ta wtyczka jest całkowicie bezpłatna, ale w ramach wsparcia możesz z poziomu panelu przekazać dobrowolną dotację na organizację weteranów US Marines. Jeżeli więc czujesz zobowiązanie wobec wojowników broniących demokracji światowej, Semper Fi!