Jak zdobyć wartościowe linki dla firm lokalnych?

Pozycjonowanie strony to całkiem złożony proces, ale dla firm lokalnych sprowadza się głównie do zdobycia wartościowych linków pochodzących z wiarygodnych źródeł, co pozwala uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Oczywiście, wewnętrzna optymalizacja także jest ważna, ale linkowanie z katalogów i innych stron pozwoli ci wypromować firmę nie tylko w wyszukiwarkach. Dobre katalogi umożliwiają dodawanie także numeru telefonu, adresu siedziby firmy oraz opisu działalności, co od razu skieruje do ciebie klientów. W niniejszym artykule przedstawiamy, w jaki sposób najłatwiej zdobyć te odnośniki.

Analiza konkurencji

Najlepiej rozpocząć od przeanalizowania, skąd konkurencyjne firmy biorą linki. Zacznij od przejrzenia pierwszych stron wyników wyszukiwania Google na wyrażenia związane z twoją działalnością. Możesz się także wspomóc popularnymi narzędziami online, wspomagającymi pozycjonowanie. Serwisy takie jak SEMrush, Majestic, Moz, and SEO Link Suite mogą dostarczyć ci szczegółowego raportu o odnośnikach, umożliwiając odnalezienie i ocenę wartościowych miejsc w których również i ty zareklamujesz swoją firmę.

Ręczne wyszukiwania

Najlepsze katalogi są zazwyczaj wszystkim znane i nie jest trudno je odnaleźć, ale sekretem do dobrego SEO jest znalezienie tych mniej wypromowanych źródeł linków. Najlepszym sposobem na to jest dokonanie starannego przeglądu lokalnych i branżowych serwisów w których możesz zamieścić odnośniki do twojej strony firmowej. Przeszukaj Google pod kątem lokalnej społeczności, wcielając się przez chwilę w klienta który chciałby znaleźć firmę taką jak twoja. Następnie przeszukaj portale i serwisy branżowe z sektora w którym działa twoje przedsiębiorstwo. W rezultacie powinieneś znaleźć co najmniej kilka-kilkanaście stron, do których dodasz później adres strony firmowej.

Pluginy przeglądarki

N.A.P. Hunter! Lite instaluje się jako plugin do przeglądarki Chrome i pozwala ci przeszukiwać firmy, wprowadzając nazwę, adres i numer telefonu. Rezultatem wyników wyszukiwania jest wygenerowanie pliku .csv, w którym znajdziesz wszystkie strony, na których wymieniona jest poszukiwana firma. Możesz użyć tą wiedzę do szybkiego odnalezienia wszystkich cytowań i recenzji twoich usług, ale prawdziwa siła tego pluginu tkwi możliwościach znalezienia serwisów, które linkują konkurencyjne strony i z których również ty możesz skorzystać, dodając własne linki. Dodawanie linków możesz sobie później ułatwić, korzystając z popularnego dodatku do Chrome’a – Roboform, automatyzującego wpisywanie danych do formularzy na stronach internetowych.

Płatne katalogi

Jeśli masz wolne środki które chcesz zainwestować w promocję firmy, rozważ kupno wpisów w płatnych katalogach firmowych. Popularne z nich w Polsce to Panorama Firm i Aleo, do których możesz dodać informacje o twoim przedsiębiorstwie. Posiadają one płatne pakiety, których wykupienie umożliwi ci zajęcie wyższych pozycji i promowanie na stronach kategorii. Dodając wpisy do takich katalogów, pamiętaj aby nie powielać tego samego opisu w każdym miejscu. Google odczytuje to jako tzw. duplicate content, czyli powieloną treść i zmniejsza wagę linków prowadzących z takich źródeł, a w skrajnych przypadkach może ich w ogóle nie wyświetlać w wynikach wyszukiwania.

Korzystanie z tych metod dla siebie lub dla firm twoich klientów ułatwi ci dostęp do dobrych źródeł linków i zwiększy pozycje w wyszukiwarkach. Oczywiście, tak jak z wieloma innymi technikami pozycjonowania, z linkowaniem z lokalnych katalogów nie można przesadzić. Zbyt duża liczba linków sprawi, że Google może odczytać twoją stronę jako spam i zastosować filtry, obniżając pozycje w wynikach wyszukiwania. Dlatego najlepiej obecność w katalogach firm lokalnych budować stopniowo, ciągle zwiększając liczbę linków. Dodatkowo, zawsze warto wspomóc się promocją w tradycyjnych mediach, na przykład w lokalnej prasie oraz prowadzić aktywny profil w mediach społecznościowych. Połączenie kilku metod da ci najlepsze wyniki promocji i sprawi, że stopniowo zajmiesz pozycję lokalnego lidera, niezależnie od branży w której działasz.